Responsive image

Mahathir Ditunjuk Kembali Menjadi Perdana Menteri Sementara

Mahathir Ditunjuk Kembali Menjadi Perdana Menteri Sementara

KUALA LUMPUR (Jurnalislam.com) – Dr. Mahathir Mohamad ditunjuk kembali oleh Raja  Malaysia Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebagai Perdana Menteri Malaysia, kali ini Tun Mahathir ditunjuk sebagai Perdana Menteri Interim/Sementara  sampai perdana menteri baru dipilih, setelah surat pengunduran dirinya disetujui, hal ini sesuai dengan Pasal 43 (2) (a) Konstitusi Federal Malaysia.

 

Keputusan Sultan Abdullah itu diumumkan oleh Kepala Sekretaris Pemerintah Malaysia, Mohd Zuki Ali, setelah Mahathir menyelesaikan audiensinya dengan Raja Malaysia di Istana Negara, Kuala Lumpur, pada Senin (24/2) sore waktu setempat.

 

“Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah telah menerima pengunduran diri Tun Dr Mahathir bin Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia,” papar Zuki Ali dalam keterangan persnya.

 

“Yang Mulia telah setuju untuk menunjuk Tun Dr Mahathir bin Mohamad sebagai Perdana Menteri interim, sambil menunggu pengangkatan Perdana Menteri yang baru.  Dalam periode ini, Dr Mahathir Mohammad akan mengurus administrasi negara sampai perdana menteri baru dipilih dan kabinet dibentuk” tambah Zuki Ali. (Jumi/ diolah berbagai sumber)

Bagikan

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close X